Written by 2:55 f m Gaming, Video

Vad händer med Google Stadia?

Vad händer med Google Stadia?

I teknikens värld händer saker med en hejdundrande fart. Man kan argumentera för att det är den bransch som utvecklas mest och snabbast i denna tid. Det handlar om allt från artificiell intelligens, självkörande bilar men kanske framförallt om den internetbaserade tekniken. En av de nya grejerna inom denna värld är Google Stadia. 

Detta är en streamingbaserad speltjänst som gör att användaren kan spela sina spel oavsett var hen befinner sig. Det är spelversionen av Netflix helt enkelt. Skillnaden är att istället för att behöva ha en XBOX eller Playstation tillgänglig för att kunna spela, ska Google Stadia kunna kopplas upp på vilken enhet som helst utan svårigheter. 

Tjänsten lanserades hösten 2019 och har haft en enorm budget av Google. Denna satsning inom spelbranschen är en av deras största satsningar någonsin. Men vad händer egentligen inom Google Stadia? Sedan lanseringen har mycket utlovats men lite hänt. Man vill publicera 120 spel innan årets slut, men i dagsläget finns endast drygt 40 stycken. 

Mer om Google Stadia

För den som inte är insatt i spelvärlden kan idén om ett molnbaserat spelbibliotek vara ett stort frågetecken. Vad är Google Stadia egentligen? Jo, precis som med XBOX och Playstation, som båda är välkända i branschen, så har Google Stadia sin egen plattform och affär där användaren kan köpa önskade spel. Dessa spel kan vanligtvis bara spelas på tillhörande enheter men för att använda Google Stadia krävs endast den tillhörande konsolen. Själva programvaran går att få på olika enheter tack vare att det är internetbaserat. 

Du behöver exempelvis bara koppla upp dig på TV:n för att kunna spela. Här krävs dock en enhet som tillåter uppkoppling på TV:n, i detta fall Google Chromecast då Google endast stödjer sina egna produkter. Vanligtvis krävs det en viss tid för att få ett spel på en dator eller mobil då det krävs olika programinställningar, men nu blir hela proceduren enklare. Eftersom att det är en streamingtjänst krävs bra internet för att få full upplösning på spelen. 

Använder man mobildata för att spela varnar Google själva om att en timmes spel i 4K upplösning, vilket är den högsta möjliga upplösning, drar 16 gigabytes data. Ett vanligt mobilabonnemang brukar ha cirka 10 GB i månaden. Det finns en gratisversion och en betalversion av tjänsten. I gratisversionen ges tillgång till den internetbaserade affären med alla Google Stadia-spelen, men upplösningen begränsas till 1080p. Med betalversionen kan man spela med högsta upplösning och dessutom ges användaren tillgång till en rad gratisspel som endast är tillgängliga för de som har Google Stadia Pro. Betalversionen kostar 99 kronor i månaden. 

Google Stadia Games

Som nämnt planerar Google att ständigt utöka sin plattform av spel och siktar på att ha 120 spel i tjänsten innan detta år tar slut. I dagsläget finns cirka 40 spel. Några utav alla spel som finns tillgängliga är Doom Eternal, Just Dance, Steamworld, Destiny och Red Dead Redemption. Den förstnämnda och sistnämnda är två av de mest populära spelen just nu. I deras internetaffär eller bibliotek kan användaren köpa spel, oavsett om man har betalversion eller gratisversionen. 

Spelen varierar kraftigt i pris. Just Dance, vilken är ett aktivt dansspel, kostar 49 amerikanska dollar, vilket är drygt 500 kronor. Doom Eternal Deluxe kostar däremot 89 dollar, vilket uppgår till ungefär 1000 svenska kronor. När användaren köpt spelet har hen tillgång till detta i all framtid. Däremot brukar det komma nya versioner av spelet som då behöver köpas till. Somliga spel har redan tre olika versioner, men ofta finns det en version som har ett rabatterat pris för att köpa samtliga versioner i ett. 

Utöver detta finns det ett bibliotek av spel som är gratis för den med pro-versionen, detta är dock ännu väldigt begränsat med endast 18 spel i juni 2020. Google har utlovat lanseringen av många populära spel som konkurrenterna haft tillgängliga under lång tid. Däribland finner man det populära fotbollsspelet FIFA, spelversionen av filmen Star Wars och Cyberpunk – ett av årets nykomna och mest populära spel.

Våra tankar om tjänsten

Det har spekulerats mycket både före och under Google Stadias hittills korta existens. Google har själva hypat lanseringen under lång tid och utlovat mycket vad det gäller tjänsten. Och visst finns det en del som har varit revolutionerande med tjänsten, men konkurrenterna har börjat komma ikapp. I höstas var Google Stadia först med en streamingtjänst av spel. Det underlättar spelandet något otroligt och gör det dessutom billigare. Istället för att behöva spendera pengar på en annars ofta dyr enhet som kan kopplas upp på TV:n, till exempel XBOX som går på 4500 kr, räcker det med en Google Chromecast för 700 kr för att få upp dina spel på TV:n. Med appen går det lätt att spela på mobilen med sladden som hör till konsolen. 

Vad det kostar

Tänker man på detta vis är Stadia ett billigt alternativ till de klassiska konkurrenterna. Däremot måste användaren betala 99 kronor i månaden för pro-versionen. Att tjänsten har en gratisversion är såklart fantastiskt, men man hade önskat att man fick mer för betalversionen. Med Stadia Pro kan man få högre upplösning och bättre ljud, men endast om man har bra internetuppkoppling. Har man inte det spelar det ingen roll om man har betalat extra eller inte. Och det är precis det här som gör att Google Stadia i slutändan kan bli en dyr historia – internetanvändningen. 

Spelandet förbrukar enorma mängder internet, vilket i sig är en kostnad användaren måste tänka på. För att kunna spela mycket krävs ett abonnemang med obegränsad surf. I pro-versionen får man visserligen också tillgång till deras gratis-bibliotek. Men precis som med deras övriga bibliotek har Google misslyckats med sitt utbud; det futtiga antal spel som finns lockar inte särskilt många till att använda tjänsten. 

Däremot så är programvaran i sig väl fungerande. Det är smidigt och lätt att koppla upp på olika enheter och den har en fin layout. Konsolen är väl egentligen inte så märkvärdig men fungerar bra den också. Idén om streamingtjänst för spel är briljant, men den håller helt enkelt inte måttet gentemot konkurrenterna. För att kunna konkurrera måste Google släppa många fler spel och dessutom göra större skillnad på gratisversionen och pro-versionen.

(Visited 18 times, 1 visits today)
Etiketter:, , , , Last modified: juni 10, 2020
Close