Gaming

Razer Naga Trinity – Vilken är den bästa gamingmusen?

Gaming, Test

Vi på Streamat har haft äran att testa på att spela med Razer Naga Trinity gamingmus. Naga...

Läs vidare

Twitch – det nya sättet att livestreama gaming

Gaming, Test

Twitch är en streamingtjänst som fokuserar mycket på spel. Företaget startades under 2011 och...

Läs vidare

Black Ops Cold War – Nya Call Of Duty Spelet!

Gaming • One Comment

Flera läckor har nu gjort COD-fans glada eftersom det ryktas om att det kommer ett nytt COD Black...

Läs vidare

Twitch – Topp 10 mest populära Twitch Streamers under 2020

Gaming, Test

Det råder ingen tvekan om att Twitch är en omåttligt populär livestreamingtjänst på nätet....

Läs vidare

GAMING

Vet du vad gaming är? Är du möjligtvis en gamer själv? Vad vet du om det senaste i gaming news? Ja, precis som med allt annat finns det en hel värld bakom begreppet gaming. Ordet är ett typiskt lånat ord från engelskan som kort och gott betyder att spela. Det kan användas för flera olika betydelser, men i detta sammanhang syftar det på att spela videospel.

Numera är ordet “gaming” universellt för alla spelare inom videospel. Att “gamea” är numera ett fullt accepterat och vardagligt uttryck och det är inte ovanligt att spelare identifierar sig som en “gamer”. Det är inte längre bara ett sätt att underhålla sig på, utan även en kultur och sport. Allteftersom internet sakta spridits över världen har denna sport gjort detsamma. Även om det inte kan påstås vara en aktivitet som kräver särskilt mycket fysisk rörelse så räknas gaming som en sport. Det finns otroligt många gaming events och tävlingar över hela världen. 

Gaming i världen

Gaming är något som blivit otroligt stort. År 2020 uppskattar man att det finns ungefär 2,7 miljarder personer som spelar spel av olika slag. Det kan verka nästintill absurt om man inte själv identifierar sig som en gamer. Värt att nämna är att statistiken räknar in alla spelare, oavsett hur frekvent de spelar. De allra flesta spelar ju inte videospel på en särskilt seriös nivå, utan mer som en typ av underhållning. Bara i Kina finns 600 miljoner spelare. Därefter kommer USA och Indien, men gaming finns i alla världsdelar.

Nigeria, ett av Afrikas största länder, har mer än 30 miljoner spelare. I Asien är både Malaysia, Filippinerna och Vietnam stora inom branschen och i Brasilien finns det snart 100 miljoner spelare. I USA är den typiska spelaren i 30 årsåldern och en man. Sedan spelandet blev en stor grej har den varit otroligt mansdominerad, men börjar nu bli mer likställd med 59 % män och 41 % kvinnor.

Gamla stereotyper ligger dock kvar och ofta ges bilden att inte så många kvinnor räknar sig som gamers. Det finns viss skam förknippat med ämnet. Generellt i hela världen så ökar antalet äldre spelare, medan somliga åldersgrupper ligger stadigt. Under 2019 genererade gamingindustrin cirka 120 miljarder dollar. Inom två år väntas samma siffra ligga på runt 200 miljarder dollar. 

Gaming – då, nu och framtid

För den som inte är insatt i ämnen kan det vara svårt att förstå hur väletablerad denna kultur är. Gaming har nämligen sina rötter ända sedan 1950-talet. Som med mycket annat började det hela i USA. Från början skapades videospel som experiment och som ett verktyg för att utforska människans hjärna och kapacitet.

Med videospel tvingas spelaren att arbeta med sin problemlösningsförmåga och inte sällan även reaktionsförmågan. Varje spel kommer med en utmaning som naturligtvis också kräver en lösning. Ofta går spelet på tid och på så sätt utmanas man att agera under tidspress. Även om 50-talet grundlade det som idag har blivit en jättestor kultur, så var det inte förrän under 70- och 80-talet som videospelande blev uppmärksammat av allmänheten. Nu fick spelen konsoler med knappar och spakar för att kunna spela spelet.

Plötsligt gick det att spela videospel lite överallt i framförallt USA och då mestadels i pubar som en underhållning. När datorn sedan uppfanns och blev mer lättillgängligt tog utvecklingen fart på riktigt. Nu kunde man snart spela videospel hemifrån. Under 90-talet gick videospelen från att vara i 2D, alltså tvådimensionell, till 3D. Grafiken förbättrades och upplevelsen därefter. Under 2000-talet fick enheter som kan kopplas upp till TV;n en riktig skjuts. XBOX och Playstation är kanske de främsta inom branschen. Med en liknande DVD-enhet kunde videospel nu spelas på en TV-skärm. Även om spelandet utvecklats mycket sedan denna typ av apparat först introducerades är detta fortfarande en stor del av gaming. 

Online-gaming

Idag kan videospel spelas i princip var som helst, när som helst och hur som helst. Det går att spela på en bärbar dator, TV;n eller mobilen för att nämna de vanligaste. Tack vare internet har gaming gått från att vara en del av undersökningar av människans hjärna, till en internationell kultur med anhängare i alla åldrar och världsdelar. Det finns olika typer av videospel, men det är just online-gaming som kanske växer mest.

Med det menas att man spelar ett spel i live tid och över internet, snarare än att exempelvis ha ett videospel på en CD-skiva. I online gaming är det vanligt att spela i grupp då man har möjlighet att kommunicera genom internet. Med ett headset kan man kommunicera med människor över hela världen. Det finns även ofta ett forum i spelen för att kunna kommunicera med text. Att spela i mobil är numera vanligt, men för de som är lite mer professionella är det framförallt dator som gäller. De flesta tävlingar inom sporten använder sig framförallt av datorer och spelen gör sig bäst här. 

Framtiden inom gamling

Vad framtiden håller för gaming går inte riktigt att förutspå. Med tekniken finns det knappt några begränsningar. Vad som är troligt är att det kommer att fortsätta växa, allt eftersom att internet, smartphones och PC blir mer tillgängligt i delar där det ännu inte fått genomslag. Det handlar framförallt om Afrika, där gaming inte riktigt blivit en grej ännu.

Här finns dock stor potential i takt med att världsdelen blir rikare, och då väntar en dryg miljard människor som kan få tillgång till denna värld. Att hålla sig uppdaterad på senaste gaming news är att rekommendera för den som vill ha ett hum om vad som komma skall. Det finns många, många plattformar som erbjuder gaming news. Två utav dem är hemsidorna “gamesradar.com” och “gamespot.com”.

De tendenser man ser är att gaming är en underhållningskanal som allt fler väljer framför andra. Streamingtjänsten Netflix:s VD har öppet gått ut med att gaming är det största hotet mot filmindustrin. Istället för att kolla på en serie väljer man att spela för underhållningens skull. Detta har gjort att många företag sadlar om och satsar mer på gaming. Bland dessa är Apple, Google och Amazon som alla dominerar världsmarknaden inom teknik och mycket annat. Google lanserade tjänsten “Google Stadia” hösten 2019, vilket är spelversionen av Netflix.

Nu behöver man inte ladda ner spel för att kunna spela, utan kan nå dem direkt via internet. Inga särskilda enheter krävs utan man kan koppla upp sig var som helst. Spelande blir mer tillgängligt och därmed mer tilltalande för allt fler. Amazon har sedan länge insett den fantastiska potential som finns i branschen vilket visades framförallt när dem köpte plattformen “Twitch” år 2014.

Twitch gaming

Inom gamingvärlden är Twitch den kanske största plattformen för online-gaming. Hit söker man sig om man vill koppla upp sig för att direktsända en spelsession. På så sätt kan andra spelare följa spelet. Det finns många spelare som gjort sig kända på detta vis. De har kopplat upp sig och visat sina färdigheter på direktsändning. Detta är också en plattform för att möta andra gamers. Gaming har helt enkelt blivit så mycket mer än bara ett intresse, ett sätt att fördriva tiden eller något man gör för underhållning. Med alla dessa plattformar har det blivit en mötesplats. Twitch gaming är bara ett bevis på den signifikanta sociala aspekten av gaming, LAN är en annan del. 

LAN

Har du någonsin hört någon säga att de ska hem och “LANa”? Isåfall har det förmodligen kommit från en tonårspojke som ska hänga med sina kompisar i helgen och spela spel. I Sverige har LAN fått en kulturell innebörd av att också betyda att man ska dygna – alltså stanna uppe hela natten utan sömn. Det kan vara svårt att förstå det roliga i detta om man inte själv är inne i det och att spela spel kan verka ganska osocialt. Men faktum med är att detta bara är ännu ett sätt att umgås. Man samlas ett gäng för att spela tillsammans. Ofta spelar man samma spel och spelar i lag. Här krävs såklart kommunikation för att komma någonstans! Inte minst har det blivit en social företeelse tack vare internet, där man samtidigt kan kommunicera med människor från andra sidan världen. 

Vad krävs för att bli en gamer?

Med 2,7 miljarder människor som räknas som gamers kan man väl lätt påstå att vem som helst kan bli det. Det krävs numera inte särskilt mycket för att kunna spela ett videospel. Det behövs bara någon typ av skärm och ett spel; antingen i fysisk form eller via internet. Vill man bli ett proffs krävs dock mer än en liten mobiltelefon. På en av de största gamingeventen i världen, “Dreamhack” som hålls i Stockholm varje år, kan man se vilken utrustning som krävs. Det är framförallt en bra gaming dator som krävs för att kunna hantera spel med komplicerad mjukvara.

Ofta vill spelaren ha flera skärmar för att kunna utvidga spelet och eventuellt ha igång flera spel samtidigt. Ett riktigt tangentbord används ofta som konsol i videospel och en mus krävs också. Utöver det behöver man ett headset med både hörlurar och mikrofon för att kunna höra och prata till ens medspelare. Det fina med gaming är dock att det inte finns några regler för vem som får lov att tillhöra gruppen gamers; därför kanske detta är något för dig. Det är åtminstone något man bör ha fokus på i framtiden, med en allt växande publik. 

Läs mer om musik på denna musik-sida.

 
 
(Visited 202 times, 1 visits today)
Last modified: juli 1, 2020

Kommentarerna är tyvärr avstängda.

Close